We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
Kvalitetsforbedring
Planleggingsfasen
I planleggingsfasen bør det skapes en felles forståelse av problemet, og hvilke forbedringer som kan gjøres og hvordan.
Forankring
For at forbedringsarbeidet kan gjennomføres er det helt avgjørende at det er forankret hos både ledelsen og i fagmiljøet.
Det er viktig at ledelsen:
Bidrar til forankring i fagmiljøet
Sørger for at prosjektdeltagere engasjeres og får tilstrekkelig tid til å jobbe med prosjektet
Bidrar til å skape arenaer for å gi informasjon til fagmiljøet om prosjektet
Viser interesse og engasjement gjennom hele prosjektfasen
At prosjektet forankres i fagmiljøet er viktig for å sørge for at tiltakene følges opp. God informasjon om prosjektet er viktig både i planleggingsfasen og underveis.
Ansvars- og rolleavklaring
Det vil være ulike roller og ansvar i de ulike delene av prosjektfasen. Under finner du anbefalte ansvarsområder for de ulike rollene.
Prosjektleder har ansvar for ulike oppgaver gjennom prosjektets ulike faser.
I samarbeid med avdelingsledelse sørge for at prosjektteam er tverrfaglig sammensatt av berørte fagfolk
Prosjektplanlegging
Involvere og forankre prosjektet hos ledelse, fagmiljø og brukerrepresentant
Sørge for nødvendig opplæring til brukerrepresentant
Sikre tilknytning til forbedringskunnskap i prosjektet
Hovedansvar for prosjektgjennomføring
Motivere forbedringsteamet, og sørge for at innspill fra alle i teamet blir hørt
Formidle prosjektresultater til fagmiljø og ledelse, samt eventuelt skrive sluttrapport
Bidra til at en eventuelt forbedring vedvarer etter prosjektperioden
Ledelse har ansvar for ulike oppgaver gjennom prosjektets ulike faser.
Godkjenne prosjektet og i samarbeid med prosjektledelse bidra til å utnevne deltagere til tverrfaglig prosjektgruppe
Støtte prosjektledelse og bidra til at prosjektet forankres i fagmiljøet. Skape arena for informasjon om/fra prosjektet til fagmiljøet
Legge til rette for at prosjektdeltagerne får frigjort tid til å jobbe med prosjektet (tiltak, evaluering og møter)
Vise interesse for prosjektet, etterspørre progresjon og følge med resultater
Bidra til implementering av vellykkede tiltak
Sørge for at implementerte tiltak etterleves og følge med resultater videre. Bidra til at det jobbes for å vedlikeholde oppnådde resultater og initiere kontinuerlig forbedring
Teamet har ansvar for ulike oppgaver gjennom prosjektets ulike faser.
Deltagelse i et forbedringsteam forplikter til aktiv deltagelse i hele prosjektperioden
Delta på prosjektmøter og følge opp avtalte aksjonspunkter mellom møtene
Bidra til informasjon om prosjektet til resten av fagmiljøet
Bidra til test og implementering av tiltak
Sørge for at implementerte tiltak etterleves og følge med resultater videre.
Bidra til at det jobbes for å vedlikeholde oppnådde resultater og initiere kontinuerlig forbedring
Bidra med innspill på vegne av pasientgruppen vedkommende representerer
Servicemiljøet har ansvar for ulike oppgaver gjennom prosjektets ulike faser.
Veilede prosjektledelse i prosjektplanlegging, eventuelt søknadsfasen
Ved søknad om prosjektmidler, lage forslag til innstillinger som sendes til Interregional arbeidsgruppe for medisinske kvalitetsregistre for vurdering
Bidra med forbedringskunnskap
Følge opp og støtte prosjektledelse, delta på prosjektseminarer
Vurderer prosjektrapport og følger opp prosjektledelse med tanke på videre oppfølging av tiltak