Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
Logo for Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre

Formidling av resultater

For å bidra til at befolkningen får tilgang til likeverdige helsetjenester av god kvalitet, må resultater fra medisinske kvalitetsregistre være lett tilgjengelige for ledere i helsetjenesten.

Nasjonalt servicemiljø har et stort fokus på å øke bruken av resultater fra kvalitetsregistre i klinisk forbedringsarbeid, særlig gjennom å bistå kvalitetsregistre og sykehus i planlegging og gjennomføring av kvalitetsforbedringsprosjekter.

SKDE utvikler visninger av resultater fra nasjonale medisinske kvalitetsregistre som skal være et verktøy for kvalitets og forbedringsarbeid. Den primære målgruppen er ledere og personer som jobber med kvalitet i helsetjenesten.

Behandlingskvalitet og Sykehusprofil er også nyttig for andre med interesse av kvalitet i helsetjenesten.

Det er ønskelig at nettportalen blir aktivt brukt av sykehus, pasienter, pasient- og brukerorganisasjoner. I nettportalen er det i dag mulig å se en samlet oversikt over kvalitetsindikatorer for de ulike kvalitetsregistrene for sykehus eller helseforetak. 

Man kan også enkelt sammenligne ulike behandlingsenheter og se på ulikheter i måloppnåelse, samt følge disse over tid. Det er også mulig å fremheve områder med lav, moderat og høy måloppnåelse for alle sykehus eller helseforetak, for å enkelt få oversikt over områder hvor det er behov for oppfølging og kvalitetsforbedring.

Denne informasjonen gjør at sykehusene selv kan igangsette kvalitetsforbedringsprosjekter på områder der de har lav måloppnåelse.

  • Publisering av resultater på nett

    Hvert år publiserer de nasjonale medisinske kvalitetsregistrene sine resultater på Behandlingskvalitet.

  • Kommunikasjonsguide for kvalitetsregistre

    Kommunikasjon bør være et sentralt tema i alle nasjonale medisinske kvalitetsregistre. I et kvalitetsregister er det mye dreier seg om håndtering av informasjon. Man samler inn data, bearbeider dem og videreformidler resultatene til ulike målgrupper.

  • Rapporteket

    Rapporteket er en nettjeneste som inneholder daglig oppdaterte resultater og registerdata fra kvalitetsregisteret.

  • Publisering og standardisering av resultater

    De tidligere «offentliggjøringene» er nå erstattet av interaktive nettsider som kan oppdateres så ofte man ønsker. I forbindelse med de tidligere offentliggjøringene ble det utarbeidet standarder og anbefalinger for hvordan resultater bør presenteres.

Sist oppdatert 25.03.2025