Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Logo

Kvalitetsforbedring

Kvalitetsforbedrings prosessen

Det er flere måter å identifisere områder med behov for kvalitetsforbedring. Man kan finne et avvik mellom dagens praksis og en gitt standard, for eksempel at nasjonale retningslinjer ikke følges. Det kan også være at man ser uønsket variasjon i resultater for kvalitetsindikatorer, mellom behandlingsenheter eller lav måloppnåelse for en enkeltenhet.

Identifisere behov og idefase

Forbedringsarbeid handler om å redusere variasjon som observeres i en prosess over tid for å forbedre resultatene til ønsket nivå.

 

Les mer her

Planlegg

I planleggingsfasen bør det skapes en felles forståelse av problemet, og hvilke forbedringer som kan gjøres og hvordan.

Les mer her

Prosjektplan

Når det er enighet om å gjennomføre et kvalitetsforbedringsprosjekt bør det skrives en prosjektplan.

Les mer her

Gjennomføring

I denne fasen er det viktig at arbeidet følges opp og at resultater formidles regelmessig til teamet.

Les mer her

Følg opp

For at forbedringsarbeid skal være vellykket og kan vedlikeholdes over tid, er det avgjørende at arbeidet inngår i de daglige rutinene samtidig som pasientene får god behandling.

Les mer her

Publisering

Publisering av kvalitetsforbedringsprosjekter bidrar til å spre kunnskap om prosjektarbeidet, og egner seg samtidig til erfaringsdeling og inspirasjon for andre klinikere.

Les mer her
Sist oppdatert 13.11.2024