Det er et mål at de medisinske kvalitetsregistre skal bidra til en bedre helsetjeneste for befolkningen. For å få det til er brukermedvirkning sentralt – og noe myndighetene har et sterkt fokus på. Systematisk innhenting og bruk av pasientrapporterte data er derfor viktig.
- Det er tydelige signaler fra politisk ledelse om å bygge pasientenes helsetjeneste og å flytte makt til pasienten. Derfor må den faglige kvaliteten ses i sammenheng med opplevelsen pasienten har. Det finner vi bare ut ved å registrere hvordan pasientene oppfatter sin egen situasjon og resultatene av behandlingen, sier professor Tone M. Norekvål, leder for Fagsenteret for pasientrapporterte data.
Fagsenteret for pasientrapporterte data har en sentral rolle i satsningen på pasientrapporterte data fremover. I tillegg til å veilede registrene, har fagsenteret ansvar for å holde en nasjonal oversikt over kvalitetsregistrenes bruk av pasientrapporterte data. Det skal også jobbes for å fremme bruk av PROM i forskning og kvalitetsforbedring, og Fagsenteret skal også samordne arbeidet med PROM med andre nasjonale prosesser knyttet til kvalitetsregistrene og bidra til smidige tekniske løsninger for datafangst.
• Les mer på nettsiden til Fagsenteret
Mange av kvalitetsregistrene samarbeider allerede med fagsenteret, og flere prosjekter er på gang. Det arbeides samtidig med å etablere et formelt samarbeid med Kunnskapssenteret i FHI.
Fagsenteret ledes av professor Tone M. Norekvål, og 7 personer er tilknyttet senteret. Seks av disse har doktorgradkompetanse og er eksperter på pasientrapporterte data.
Kontaktinformasjon og oversikt over ansatte
ved Fagsenteret finner du her