Strategien inneholder 11 hovedmål som beskriver satsningen på kvalitetsregistre i årene fremover.
Hensikten med strategien er å lage en plan for å løse noen av de største utfordringene i kvalitetsregisterfeltet, som for eksempel; økt bruk av kvalitetsregistre i forbedringsarbeid, hensiktsmessige IKT-løsninger for å redusere dagens praksis med dobbeltregistrering av pasientopplysninger og tilstrekkelige ressurser til utvikling og drift av medisinske kvalitetsregistre.
Strategien er en utdyping av strategien for Nasjonalt helseregisterprosjekt på kvalitetsregisterfeltet, og i tråd med Strategi for modernisering og samordning av sentrale helseregistre og medisinske kvalitetsregistre 2010-2020. Strategien skal forankres i de regionale helseforetakenes øvrige kvalitetsstrategier og Nasjonal IKT HFs strategi.
I tillegg til 11 hovedmål er det satt fire effektmål, som skal være oppnådd ved utgangen av 2020.
- alle de nasjonale medisinske kvalitetsregistrene ha en dekningsgrad på minst 80 % etter fem års drift
- alle de nasjonale medisinske kvalitetsregistrene tilgjengeliggjøre oppdaterte resultater til innregistrerende enheter senest etter to års drift
- alle de nasjonale medisinske kvalitetsregistrene, i samarbeid med fagmiljøene, kunne dokumentere bruk av resultater i konkret klinisk forbedringsarbeid senest etter fire års drift
- 85 % av de nasjonale medisinske kvalitetsregistrene presentere pasientenes egenrapporterte resultater
Det er i forbindelse med strategien også utarbeidet en handlingsplan for Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, handlingsplanen består av 12 hovedområder som servicemiljøet skal jobbe målrettet mot frem til 2020.
Les Strategi- og handlingsplanen her