Prosjekt Økt dekningsgrad er et felles prosjekt i det nasjonale servicemiljøet for kvalitetsregistre for å øke dekningsgraden i utvalgte registre, samt etablere metoder for å sikre en høy dekningsgrad for nasjonale kvalitetsregistre som skal implementeres i regionenes arbeid med egne registre.
Prosjektet ble startet opp av Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre høsten 2015, etter at behovet for å øke dekningsgraden for nasjonale medisinske kvalitetsregistre har vært adressert i Nasjonalt helseregisterprosjekt og i møter for Interregional styringsgruppe for arbeidet med medisinske kvalitetsregistre. Økt dekningsgrad er også et av hovedmålene i servicemiljøets Strategi- og handlingsplan 2016-2020.
Sju registre med i prosjektet
Prosjektgruppen utarbeidet kriterier for hvilke kvalitetsregistre som skulle inviteres inn i prosjektgruppen. En viktig avgrensning i prosjektet var at en økning av dekningsgraden ikke skulle avhenge av IT-løsninger og problematikk rundt samtykkeinnhenting:
- Utilfredsstillende dekningsgrad
- Vilje til ressursbruk på prosjektet fra registerets side
- Reell mulighet for økning av dekningsgrad som ikke var avhengig av fritak fra samtykke eller IT-løsninger
- Geografisk spredning
Det er 7 registre som har deltatt i prosjektet, disse er: Nasjonalt kvalitetsregister for ryggkirurgi, Norsk register for analinkontinens, Norsk hjertesviktregister, Norsk gynekologisk endoskopiregister, Norsk hjertestansregister, Nasjonalt register for KOLS og Norsk MS-register og biobank.
Viktige verktøy for bedre dekningsgrad
I statusrapporten for økt dekningsgrad får du detaljert informasjon om tiltakene som er satt i gang for de ulike registrene som er involvert i prosjektet. I tillegg til egne tiltak for hvert register har dekningsgradsprosjektet kommet opp med flere verktøy de mener kan være med å bidra til økt dekningsgrad. Enkelte av tiltakene vil være engangstiltak, mens andre (som registrarsamlinger) bør gjentas årlig:
- Dekningsgradsanalyser
- Spørreundersøkelser/questback for kartlegging av utfordringer og behov
- Utarbeidelse av tiltaksplaner for å identifisere behov og forbedringsområder
- Registrar-/faglige samlinger
- Opplæring/hospiteringsordninger
- Økonomi
Prosjektet åpnes for nye registre
Det er nå besluttet at prosjektet som en ressursgruppe som skal fortsette arbeidet som er påbegynt. Det vil da være aktuelt å løfte inn nye registre som vil få hjelp til å jobbe målrettet mot en økning i dekningsgraden, basert på de utarbeidede kriteriene:
- Utilfredsstillende dekningsgrad
- Vilje til ressursbruk på prosjektet fra registerets side
- Reell mulighet for økning av dekningsgrad som ikke var avhengig av fritak fra samtykke eller IT-løsninger
Det vil i neste omgang velges ut ett register fra hver region, som vil få mulighet til å delta i prosjektet videre. Registre som ønsker bistand til økt dekningsgrad kan allerede nå kontakte prosjektleder Wenche Reed