Rundt 80 deltakere møtte opp da Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre holdt sitt årlige pasient- og brukerseminar. Årets seminar hadde tittelen “Kvalitet i helsetjenesten – hvor mangler vi kunnskap?” og ble arrangert på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo onsdag 8.mars.
Hovedtema for seminaret var kunnskap i helsetjenesten, med fokus på å diskutere om der er behov for nye medisinske kvalitetsregistre for å kartlegge behandlingskvalitet - og i så tilfelle på hvilke sykdomsområder. Deltakerne på seminaret kom fra i overkant av 40 brukerorganisasjoner, så det var et stort spenn av ulike pasient- og brukergrupper representert.
Ønsker en aktiv rolle
Under diskusjonene i gruppearbeidet mot slutten av seminaret var det stor enighet blant brukerorganisasjonene at de ønsker å ha en aktiv rolle i forbedring av helsetjenestene, og at det er viktig at brukerne må bli hørt som likepersoner i møtet med fagfolk.
Det er et klart signal fra brukernes side at de ser fordeler ved å inkluderes i prosesser på et tidlig tidspunkt, og flere organisasjoner ytret ønske om å være med å definere pakkeforløp og kvalitetskriterier. Brukerne ønsker også at det legges vekt på at brukermedvirkningen faktisk er reell, og at det tydelig må definere hva slags rolle brukerrepresentanten skal ha i fagrådet.
Flere pasientforeninger ser fordelen ved å få etablert kvalitetsregistre for sine sykdomsområder. Her var spesielt Mental Helse og Blindeforbundets representanter på banen, også gjennom innleggene de holdt for forsamlingen.