Det er et behov for å operasjonalisere dimensjonene av kvalitetsbegrepet videre – vi trenger å bli enige om sider ved en tjeneste som kan si noe om i hvilken grad våre krav eller forventninger blir innfridd. Dette er oppgaver for kvalitetsindikatorer.
Helsedirektoratet har utarbeidet et «Rammeverk for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for helse- og omsorgstjenesten, revidert sist i 2018. Dette rammeverket tar utgangspunkt i kvalitetsstrategiens seks dimensjoner og definerer måleområder for hver av dem. For eksempel er «Overlevelse» satt som måleområde for dimensjonen «Virkningsfull». Dette kan brukes som utgangspunkt for definisjon av en kvalitetsindikator. Da vil vi vanligvis også angi tidsrommet vi måler overlevelse over; for eksempel 30 dager, 1 år eller 5 år.
Måleområdene i det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet er retningsgivende for hva som kan måles innenfor hver kvalitetsdimensjon, se tabell under.
Kvalitetsdimensjon | Måleområder |
Virkningsfulle | Overlevelse Morbiditet og sykelighet Funksjon og mestring Oppnåelse ønsket utfall Pasientrapportert resultat |
Trygge og sikre | Pasientsikkerhet Riktig behandlingsnivå Retningslinjer og behandlingsforløp Beredskap i helsetjenesten |
Involverer bruker | Bruker-, pasient- og pårørende erfaring, -medvirkning og opplæring Informasjon og kommunikasjon til bruker og pårørende |
Samordnet og preget av kontinuitet | Behovsplanlegging og kartlegging Samhandling og kommunikasjon mellom tjenester og aktører Koordinering av tjenester og samhandlingsrutiner Helhetlig pasientforløp |
Utnytte ressurser | Ønsket utfall på riktig behandlingsnivå til lavest innsats og overforbruk Overforbruk Forebygging Kostnadseffektiv behandling Effektive pasientforløp og ressursplanlegging (kapasitet/ utnyttelsesgrad / optimal behandling) |
Tilgjengelig og rettferdigfordelt | Rett tjeneste til rett tid Personell og kompetanse Tilgang på ressurser og utstyr Tilgang og fordeling av tjenester Informasjonstilgjengelighet |
Referanse: Rammeverk for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for helse- og omsorgstjenesten, Helsedirektoratet, 2. utgave 2018. Rapport IS-2690. Side 13.