Datakvalitet
God datakvalitet er en forutsetning for at et kvalitetsregister skal kunne gi pålitelig kunnskap om behandlingen som tilbys i helsetjenesten og bidra til kvalitetsforbedring.
- Data bør være komplette, gyldige og relevante
For at et kvalitetsregister skal kunne brukes til kvalitetsforbedring og forskning, samt ha tilstrekkelig troverdighet i de kliniske miljøene, må datakvaliteten være høy.
Servicemiljøene i hver helseregion har kompetanse på å veilede registermiljøer i arbeid med å forbedre datakvalitet.
For å bidra til høy datakvalitet er det satt av søkbare midler til prosjekter som har som mål å bedre datakvalitet. Servicemiljøet oppfordrer nasjonale medisinske kvalitetsregistre til å søke midler til prosjekter med mål om å øke datakvaliteten i registeret.
Ekspertgruppen for medisinske kvalitetsregistre vurderer årlig registrenes beskrivelse av hvordan de dokumenterer registrenes datakvalitet. Servicemiljøet har utarbeidet en kortfattet oppsummering av metoder og analyser for gjennomføring av valideringsstudier i kvalitetsregistre. Dokumentet tar for seg alle seks kvalitetsdimensjonene som benyttes i kvalitetsregisterfeltet; korrekthet, reliabilitet, kompletthet, aktualitet, sammenlignbarhet og relevans.
Last ned “Analysemetoder til bruk i valideringsstudier”
De juridiske og personvernmessige aspektene knyttet til valideringsundersøkelser kan være utfordrende. For å bidra til en klargjøring rundt dette har SKDE utarbeidet en informasjonsartikkel om temaet. Det er også laget en kortversjon av artikkelen som kan benyttes som vedlegg til eventuelle søknader til blant annet personvernombud og ledelse.
Last ned:
Håndbok om datakvalitet
Det er utarbeidet en håndbok om datakvalitet. Håndboken tar opp og går gjennom alle kvalitetsdimensjoner og gir utdypende informasjon. Den inneholder også en rekke lenker til praktiske eksempler på ulike typer datakvalitetsundersøkelser.
Last ned «En liten håndbok om datakvalitet»